za
04
mrt2023

VVAO Eemnes

Een concert over vrouwen die hun stem vonden in een tijd waarin dat zeer ongewoon was. Mannen ook welkom!!!!

De jaren 1880-1922
Een turbulente en energieke tijd voor vrouwen.
Er werd gerookt en gefietst.
Ingesnoerde kleding verdween; vrouwen eisten letterlijk meer lucht.
Welgestelde vrouwen die niet móchten werken voor geld en arbeidersvrouwen die móesten werken onder erbarmelijke omstandigheden vonden elkaar.
We kijken vanuit ons perspectief naar het leven van Kate Kolff en horen muziek uit die turbulente tijd.

Hoe was het leven van de vrouw toen? En het leven van de creatieve vrouw? Waren er manieren om je creativiteit te uiten? Een aantal van de componisten die we hebben uitgezocht (Clara Schumann en Amy Beach) waren in hun tijd beroemde concertpianisten. Zij speelden hun eigen werken op hun concertreizen. We vermoeden dat een aantal liederen van Felix Mendelssohn eigenlijk van zijn zus Fanny zijn… Deze vrouwen, op wiens schouders wij staan, komen vanuit welgestelde -vaak kunstzinnige – gezinnen. Vrouwen zoals Kate Kolff.
Zoals Catherine het in haar boek verwoordt: ”Hoe meer ik me in Kate verdiepte hoe meer ik me verbaasde. Deze vrouw kreeg een volstrekt negentiende-eeuwse opvoeding zonder enige aanmoediging tot zelfstandigheid, integendeel. Zo verging het veel vrouwen in die tijd en desondanks sloegen ze zich, ook dikwijls alleen, noodgedwongen maar vastberaden door tegenslagen heen.”  
We voeren liederen en pianostukken uit van bekende componisten zoals Fanny Hensel (1805-1847), Clara Schumann (1819-1896), Alma Mahler (1879-1964) en Amy Beach (1867-1944) maar ook van de onbekende Noorse componist Agathe Backer Grøndahl (1847-1907) De Nederlandse componist Rosy Wertheim (1888-1949) was een van de eerste Nederlandse componisten die een professionele muzikale opleiding afrondde en internationaal bekend werd.  

Heleen Koele
Sopraan

Roele Kok
Piano

Lieke Geraats
Mezzo- sopraan

Catherine Wijnands
Auteur “Thuis in elke tijd” en spreker